Moduł IV Informacja zwrotna
Cel modułu:
Wprowadzę informację zwrotną do procesu uczenia się i nauczania w mojej klasie.
Kryteria sukcesu
- Udzielisz uczniowi informacji zwrotnej zgodnie z zasadami do wybranych prac.
- Opiszesz sposób postępowania z uczniem po udzieleniu mu informacji zwrotnej.
- Zastanowisz się nad znaczeniem IZ dla uczenia się twoich uczniów
Informacja zwrotna jest dialogiem między nauczycielem i uczniem. Dialog ten jest prowadzony ustawicznie w trakcie procesu uczenia się danej umiejętności. Jego celem jest pomoc uczniowi w uczeniu się.
Co powinna zawierać informacja zwrotna + przykłady znajdziesz tutaj
Prawidłowo skonstruowana i skuteczna informacja zwrotna zawiera cztery elementy:
- wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy ucznia (++),
- odnotowanie tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony ucznia (-),
- wskazówki, w jaki sposób uczeń powinien poprawić pracę ( Δ),
- wskazówki, w jakim kierunku uczeń powinien pracować, by się rozwijać (↗).
Zasady udzielania informacji zwrotnej
IZ nie należy łączyć ze stopniem, ponieważ wówczas uczeń zwraca uwagę przede wszystkim na stopień i wskazówki zawarte w IZ tracą "moc".
IZ powinna umożliwiać dialog ucznia z nauczycielem czyli pokazywać mocne strony pracy, na których można budować, dawać uczniowi aktualne wskazówki i motywować go do kolejnych prób poprawiania pracy aż do osiągnięcia satysfakcjonującego efektu.
Zdarza się, że uczeń ma na jakiś temat własne zdanie lub różną od nauczyciela koncepcję rozwiązania zadania i potrafi uzasadnić swoją odpowiedź (która w przekonaniu nauczyciela była nieprawidłowa). Warto poznać zdanie ucznia.
Nauczyciel wchodząc w dialog z uczniem w informacji zwrotnej, może towarzyszyć mu w procesie uczenia się
Ustna informacja zwrotna
W czasie lekcji nauczyciel najczęściej stosuje informację zwrotną ustną. Jest ona bardzo istotna w procesie uczenia się, bo może być udzielona na bieżąco i dać szybki rezultat w postaci lepszego zrozumienia i natychmiastowej poprawy.
Udzielając ustnej IZ warto zastanowić się nad następującymi pytaniami:
- W jakich sytuacjach bardziej korzystna jest informacja zwrotna ustna, a w jakich pisemna?
- O jakie warunki powinniśmy zadbać przy dawaniu informacji zwrotnej ustnej? Czy np. powinniśmy jej udzielać uczniowi na forum całej klasy, czy robić to dyskretnie w czasie pracy własnej ucznia, czy też umawiać się z uczniami indywidualnie i kiedy znaleźć na to czas w szkole?