Moduł III Zadania edukacyjne
Cel moduł
Zrozumiem wartość zadania edukacyjnego spójnego z celem i kryteriami lekcji w procesie uczenia się.
Kryteria sukcesu
- Poddasz refleksji jakość zadań edukacyjnych, które polecasz do wykonania swoim uczniom.
- Wywnioskujesz, jakie warunki muszą być spełnione, aby zadania edukacyjne, które polecasz uczniom w jak największym stopniu pomagały im zrealizować cel.
- Swoje wnioski wykorzystasz w planowaniu lekcji w tym redagowaniu kryteriów do lekcji i kryteriów do zadań edukacyjnych.
- Stworzysz na lekcji przestrzeń, w której uczniowie samodzielnie zaplanują zadanie dla siebie zgodnie ze swoimi możliwościami i zainteresowaniami.
- Poddasz refleksji swoje działania i ich efekty.
Zadaniem edukacyjnym będziemy nazywać każde zadanie, jakie wykonuje uczeń na lekcji lub w domu po to, żeby osiągnąć założony cel.
Osiągnięcie tego celu ułatwiają zadania ściśle związane z celem i kryteriami sukcesu do lekcji oraz, jeśli to potrzebne, posiadające własne kryteria pomocne uczniom w rozwiązywaniu tych zadań.
Poziomy
poznawcze wg taksonomii Blooma
i
ich zastosowanie w OK
Tutaj plik: .......Taksonomia Blooma
Bloom odkrył, że 80 procent pytań nauczycieli wymagały od uczniów odpowiedzi jedynie na najprostszym poziomie przywoływania wyuczonych treści.Wartość taksonomii Blooma polega na tym, że pomaga nam ona zobaczyć związek między rodzajem zadawanego pytania a poziomem myślenia jaki jest potrzebny do odpowiedzi na to pytanie. Dzięki temu możemy zaplanować lekcję lub serię lekcji, które będą oparte na pytaniach wymagających odpowiedzi na coraz wyższym poziomie myślenia.
Spójność zadania z celem lekcji
Planując lekcję warto też zastanowić się:
- Czy zadanie/zadania jakie polecamy uczniom na danej lekcji są wystarczające, aby osiągnęli jej cel i czy nie wkracza poza jego ramy?
- Na którym etapie przebiegu lekcji pojawia się zadanie? Dlaczego?
- Jaki był cel polecenia uczniom właśnie takiego zadania? Czego N. chciał/a dzięki niemu nauczyć?
- Jakich rezultatów pracy uczniów N. oczekuje po wykonaniu tego zadania?
Zadanie domowe
Planując lekcje nauczyciel często zastanawia się też nad pracą domową dla uczniów. Warto, aby była przemyślana, wspierała osiągnięcie celu lekcji lub poszerzająca kompetencje ucznia w danym zakresie. Zadana praca domowa wymaga jej sprawdzenia. W wykonywaniu przez ucznia pracy domowej i sprawdzaniu jej przez nauczyciela pomocne są kryteria sukcesu do niej.
Korzystnie jest włączyć uczniów w formułowanie kryteriów do zadania domowego. Wtedy mamy pewność, że uczniowie rozumieją, czego nauczyciel od nich oczekuje i sami czują się współautorami tych oczekiwań. Dzięki temu w większym stopniu przejmują odpowiedzialność za uczenie się.
Kryteria sukcesu do kartkówek i sprawdzianów
Po skończonym cyklu lekcji poświęconych kształceniu danej umiejętności lub podczas jej monitorowania uczniowie piszą sprawdziany lub kartkówki. Kryteria sukcesu do kartkówek i sprawdzianów powinny być spójne z kryteriami do lekcji, ponieważ kartkówką i sprawdzianem sprawdzamy wiedzę i umiejętności, które uczniowie zdobyli na lekcjach.
Polecenia do sprawozdania
Zadanie A: O jakich sukcesach w planowaniu i stosowaniu celów i kryteriów sukcesu oraz monitorowaniu i podsumowywaniu lekcji mówili nauczyciele?
Zadanie B: Jakie trudności w planowaniu i stosowaniu celów i kryteriów sukcesu oraz monitorowaniu i podsumowywaniu lekcji mieli nauczyciele? Jakie sposoby radzenia sobie z tymi trudnościami znaleźliście?
Zadanie C: Czy zauważyliście wpływ stosowanych dotychczas narzędzi OK na uczenie się uczniów (ich motywację, atmosferę w klasie, zaangażowanie itp.). Jeśli tak, to jaki?