Moduł VI - IZ od ucznia dla nauczyciela, wykorzystanie wniosków IZ w praktyce.

Cel modułu

Poprawa sposobu uczenia uczniów dzięki pozyskiwaniu od nich informacji zwrotnej na ten temat.


Kryteria sukcesu
  1. Zaplanujesz sposób/sposoby monitorowania swojego nauczania.
  2. Pozyskasz od uczniów informacje na temat swojego nauczania.
  3. Dokonasz refleksji na temat możliwości i sposobów wykorzystania tych informacji dla własnego rozwoju zawodowego.
  4. Wnioski z refleksji wykorzystasz w praktyce.

Dlaczego warto pytać uczniów
Jeśli chcesz wiedzieć, jak uczysz, powinieneś zapytać najlepszych specjalistów, czyli Twoich uczniów. To oni wiedzą, kiedy się najlepiej uczą, co im pomaga w uczeniu i jakie metody są dla nich najskuteczniejsze.



Informacja zwrotna od ucznia dla nauczyciela (ankieta ewaluacyjna dla ucznia).........dokument





Sposoby monitorowania skuteczności nauczania
Możemy pytać uczniów o efekty jednej lub cyklu lekcji albo o skuteczność nauczania w dłuższym okresie czasu (np. na koniec semestru czy roku szkolnego).
Jeśli w czasie danej lekcji (lub cyklu lekcji) nie osiągnęliśmy celu/celów, warto sprawdzić, dlaczego tak się stało. Być może materiał był dla tych uczniów za trudny, ale być może też zastosowane metody, zaplanowany tok lekcji i aktywności uczniów okazały się nieskuteczne.
W tej sytuacji można zastosować znane sposoby podsumowania lekcji, tylko tym razem cel naszego badania będzie inny. Doskonale sprawdzą się tu zdania podsumowujące, termometr, miniankieta, czy też dyskusja zakończona wnioskami.

Niezależnie od skuteczności uczenia na poszczególnych lekcjach i dobrej atmosfery pracy, warto na koniec semestru lub roku szkolnego zapytać uczniów, co sądzą o naszych zajęciach. W ten sposób dowiemy się, dzieki czemu uczniowie uczą się skutecznie i jak możemy modyfikować własny sposób uczenia.
Najszybszym sposobem uzyskiwania informacji w tej sytuacji jest ankietowanie. Możemy w  ankiecie zapytać o różne, istotne czynniki wpływające na efekty naszego nauczania, np. stosowane metody, relacje z uczniami, formy sprawdzania wiadomości i inne.
Warto pamiętać o ograniczeniach takiego narzędzia, jak ankieta:
- trzeba dobrze przemyśleć pytania, aby były właściwie zrozumiane oraz kafeterię (zestaw odpowiedzi),
- uczniowie niechętnie odpowiadają na pytania otwarte, mogą one też być trudne do kategoryzowania.
Zachęcamy do stosowania mniej popularnych metod badawczych: wywiad, obserwacja, list do nauczyciela i inne.
Więcej na ten temat znajdziesz w materiale nr 1 do pobrania w bibliotece na dole ekranu 4.



Dobre rady dla badacza
Przeprowadzając badanie:
- przemyśl i ustal cel  badania,
- poinformuj uczniów o tym, czemu ma służyć to badanie i jak zostaną wykorzystane jego wyniki,
- po opracowaniu wyników koniecznie poinformuj respondentów (badanych uczniów), jakie wnioski z nich wynikają.










Popularne posty z tego bloga

Moduł 1 cele i nacobezu

Moduł VII - ocena koleżeńska i samoocena

OK zeszyt