Moduł 1 cele i nacobezu

Cele modułu
  • Rozwinięcie umiejętności formułowania celów lekcji i kryteriów sukcesu oraz zapoznawania z nimi uczniów. 
  • Budowanie wspólnoty uczących się poprzez uświadomienie uczniom celów i kryteriów sukcesu (nacobezu).
Kryteria sukcesu:
  • Do każdej swojej lekcji będziesz formułować cel w języku ucznia i zapoznawać z nim uczniów. 
  • Do ustalonego celu lekcji będziesz formułować kryteria sukcesu w języku ucznia i zapoznawać z nimi uczniów.

Kryteria dobrego celu:

  1. Motywujący
  2. Zrozumiały
  3. Możliwy do osiągnięcia
  4. Forma efektu
  5. Zawiera uzasadnienie , po co..
  6. Jest wyzwaniem ale osiągalnym
  7. Pokazuje proces
  8. Ważny i istotny dla ucznia

Kryteria nacobezu

  1. Adekwatne do celu
  2. Wyczerpują cel
  3. Mierzalne (możliwość sprawdzenia)
  4. Jasne i zrozumiałe (język)
  5. Odnoszące się do jasnego aspektu
  6. Zróżnicowane dla uczniów


Atmosfera w klasie – jako istotny czynnik uczenia się i budowania wspólnoty uczących się.

Nauczyciel pracujący z uczniami od pierwszego spotkania z nimi zaczyna budować w klasie atmosferę sprzyjającą uczeniu się. Jeśli z uczniami pracuje kilku nauczycieli, wszyscy mają wkład w jej tworzenie. Każdy nauczyciel w specyficzny dla siebie sposób wprowadza elementy składające się na „ducha klasy”, dlatego ważna jest współpraca i porozumienie całego zespołu uczącego w danym oddziale, aby uczniowie mieli poczucie spójnych zasad.



Ocenianie kształtujące – zmiana wprowadzana do szkoły.

Ocenianie kształtujące jest jednym ze sposobów budowania atmosfery uczenia się. Akcentujemy w nim wspieranie uczniów przez nauczycieli, współpracę, motywowanie i zwiększanie odpowiedzialności uczniów za uczenie się. We wdrażaniu OK ważny jest aktywny uczeń, świadomy swojej roli w procesie uczenia się.

Trzeba zatem porozmawiać z uczniami o tym, że będziecie razem modyfikować sposób nauczania i uczenia się oraz będziecie otwarci na ich uwagi na ten temat. Korzystne będzie jasne określenie zasad współpracy, wyjaśnienie, że doświadczenia każdego ucznia są ważne dla niego, ale również pożyteczne dla innych.


Czym jest ocenianie kształtujące?

Ocenianie kształtujące jest sposobem pracy nauczycieli i uczniów, który polega na systematycznym pozyskiwaniu informacji o przebiegu procesu uczenia się uczniów.


Dzięki temu można:
  • modyfikować dalsze nauczanie i uczenie się, 
  • dawać uczniom informację zwrotną pomagającą im się uczyć.

Idea OK

Dlaczego cel lekcji są ważny?


Cel lekcji jest ważny dla nauczycieli i uczniów.

Uczniowie powinni wiedzieć:
  • Po co uczą się określonych treści? 
  • Do czego to im się przyda? 
  • Jak wykorzystają swoją wiedzę i umiejętności w przyszłości? 


Gdy mają świadomość celu, są lepiej zmotywowani do pracy, chętniej angażują się w wykonywanie zadań i biorą większą odpowiedzialność za swoją naukę.

Dzięki celowi lekcji nauczyciele:
  • skupiają się na istotnych treściach nauczania i wiedzy mającej zastosowanie, 
  • racjonalnie planują zajęcia z uczniami, 
  • monitorują proces uczenia się uczniów i jego efekty, 
  • czuwają nad ukierunkowanym przebiegiem lekcji. 

Kryteria osiągnięcia celu, czyli nacobezu.

Kiedy nauczyciel i uczniowie wiedzą już, dokąd zmierzają w czasie lekcji, co chcieliby wspólnie osiągnąć, powinni mieć dowody, które potwierdzą, że dotarli do celu.
Określenie kryteriów osiągnięcia celów i poinformowanie o nich uczniów jest korzystne dla obu stron.
Dzięki nacobezu zawieramy z uczniem, ale też i ze sobą, umowę dotyczącą tego, co podlega monitorowaniu i podsumowaniu. Dla nauczyciela to wyzwanie, ale też ogromne ułatwienie pracy, gdyż nie rozdrabnia się na rzeczy zbędne i drugorzędne. Stawia jasny, zrozumiały cel lekcji i dodaje do tego proste, precyzyjne, mierzalne kryteria sukcesu.
Dzięki nacobezu uczniowie wiedzą, jakie wiadomości i umiejętności muszą opanować na lekcji i jaki poziom wykonania zadania jest wymagany. To sprawia, że mogą być bardziej skupieni na celu, lecz również – mogą sami określić, co osiągnęli, a czego jeszcze nie.

Cele i kryteria sukcesu



Współpraca z rodzicami.



Twoje zadania związane z wdrażaniem oceniania kształtującego.
  1. Porozmawiaj z uczniami o wprowadzaniu oceniania kształtującego do nauczania i wyjaśnij, na czym polega OK. 
  2. Planuj swoje cele, cele w języku ucznia i kryteria sukcesu do swoich lekcji. O celach i kryteriach zawsze informuj uczniów. Pamiętaj o powiązaniu z wcześniejszą wiedzą. 
  3. Zastanów się, co rodzice twoich uczniów powinni wiedzieć na tym etapie wdrażania OK w waszej szkole, porozmawiaj w grupie nauczycielskiej, kto i w jakiej formie powinien ich o tym poinformować. Zaplanujcie swoje działania związane z dialogiem z rodzicami na temat OK.
Pytania do sprawozdania – cz. 1
  1. Podziel się refleksją po rozmowie z uczniami. 
  2. W jaki sposób zapoznajesz uczniów z celem lekcji? Wskaż korzyści i trudności tego sposobu. 
  3. Opublikuj dwa przykłady, z których każdy będzie zawierał: cel szczegółowy z PP, temat, cel nauczycielski, cel w języku ucznia i kryteria sukcesu do twojej lekcji. 
  4. Jakie miałaś/eś trudności z planowaniem celów lekcji? Jak myślisz, z czego wynikały te trudności? 
  5. Jakie miałaś/eś trudności z planowaniem kryteriów? Jak sądzisz, z czego one wynikały? 
  6. Napisz, z czego jesteś zadowolona/y, pracując w tym module.

Popularne posty z tego bloga

Moduł VII - ocena koleżeńska i samoocena

OK zeszyt